De kennis van digital marketing van recent afgestudeerde studenten in het vakgebied van marketing en communicatie schiet in mijn ogen op vele fronten tekort. Tussen de aansluiting van deze opleidingen aan universiteiten en HBO’s op de praktijk zit een te groot gat. Niet alleen vakinhoudelijk zie ik aanzienlijke hiaten, ook op het persoonlijke vlak neem ik behoorlijke tekortkomingen waar. Dit leidt ertoe dat deze jonge marketeers en communicatieprofessionals slechts moeizaam een waardevolle plek binnen organisaties verwerven.” Dat stelt marketing facilitator Hielko van der Molen, momenteel onder andere werkzaam als manager ad interim van het online team bij Medipoint en als docent bij Beeckestijn Business School.
Vacuüm tussen theorie & praktijk
“Het vacuüm tussen theorie en praktijk is een even logische als betreurenswaardige consequentie van de hervormingen van het reguliere onderwijs. Het zwaartepunt ligt tegenwoordig te nadrukkelijk op het vergaren van kennis. Het toepassen van de kennis, gecombineerd met aandacht voor de persoonlijke ontwikkeling van het individu, blijft grotendeels achterwege. Dat is niet vreemd als je een blik werpt op de overvolle collegezalen.”
Digital Marketing Talentship
Dit jaar staat Hielko een nieuwe uitdaging te wachten. Hij is namelijk kerndocent van het talentship ‘Digital Marketing Expert’ van Beeckestijn Business School. Dit unieke opleidingsprogramma leidt high potentials binnen 18 maanden op tot de nieuwe generatie digital-marketeers. Het programma speelt in op de lacunes in de kennis van jonge marketingprofessionals.
“Als kerndocent van het talentship begeleid ik de trainees bij de ontwikkeling en implementatie van hun online-marketing-plannen. Daarnaast verzorg ik vanuit Beeckestijn Business School de coaching van de deelnemers aan het opleidingsprogramma. In 18 maanden worden de talenten inhoudelijk bijgespijkerd tot professionals op het gebied van digital marketing door experts in het vakgebied. Dit wordt aangevuld met individuele ondersteuning bij het opstellen van de plannen, coaching en praktijkopdrachten.
Toepassing
Zeker ten aanzien van de coaching, het gedeelte van het programma waarvoor ik verantwoordelijk ben, is het doel de opgedane kennis direct in de praktijk toe te passen. Hierin begeleid ik hen en als ze concrete plannen hebben om veranderingen door te voeren in de marketingactiviteiten, bied ik ondersteuning. Een uitdaging die ik met beide handen aanpak. De combinatie van het proeven aan deze marketingaspecten met de praktijkcases en de coaching leiden ertoe dat de talenten de juiste en relevante elementen van het vakgebied oppakken en zich daar verder in verbeteren.”
Aan de slag
“De kern van digital marketing is – los van de kennis – dat je gewoon aan de slag gaat. In de uitvoering betekent dit dat je een hypothese opstelt, een plan maakt hoe je die hypothese kunt vormgeven en toetsen en dat plan dan uitvoert. En wees in dat traject niet bang om fouten te maken. Want als je een mechanisme hebt gecreëerd waarmee je fouten snel signaleert, leer je juist van die fouten.”
Comments are closed