Alumni aan het woord: Hoe draagt het talentship bij aan je loopbaan? - Talentenfabriq

In dit onderdeel interviewen we een afgestudeerde Talent om te kijken hoe het Talentship heeft bijgedragen aan de loopbaan van deze alumnus. Dit maal een interview met Mauro Vanderstraeten.

Mauro was nog maar net klaar met zijn opleiding in digital marketing en communicatie toen hij de sprong waagde om zijn expertise te vergroten in Nederland: een traineeship bij Talentfabriq . Persoonlijke begeleiding én uitdagende werkervaring opdoen binnen digital marketing.

Vertel; wie ben je?

Hallo, ik ben Mauro Vanderstraeten en kom uit Gent (BE). Momenteel ben ik werkzaam als Digital Marketing Manager bij Paddle. Bij Paddle bouwen we websites door middel van het Paddle Content Management Systeem (CMS) voor de non-profit sector, overheden, scholen en meer. Ik ben verantwoordelijk voor elke marketinguiting van Paddle. In mijn rol maak ik de beslissingen en stel ik de budgetten vast. Je kunt zeggen dat mijn dagen erg afwisselend zijn!

Wat deed je vóór het traineeship? Wat was je vooropleiding?

Voordat ik werd benaderd om het traineeship in Nederland te volgen, heb ik als vooropleiding een bachelor communicatie gedaan in Gent. Vervolgens heb ik mij verder verdiept met een postgraduaat (vergelijkbaar met postdoctoraal) in digital marketing en communicatie in Brussel.

En dat helemaal vanuit Gent. Hoe heb je de balans kunnen vinden tussen je werk en het talentship? 

Het was in het begin echt even wennen toen ik ook nog in Brussel studeerde. Ondertussen moest ik naar Nederland. Maar na de eerste maanden, kon ik makkelijker de balans vinden tussen mijn werk en het talentship. Mijn treinritten naar Beeckestijn waren productief. Ik kon zo gemakkelijk 6 uur werken tijdens de treinreis van en naar Nederland. Je moet er dan ook de mindset voor hebben om er gewoon voor te gaan!

Wat vond je het leukst aan het volgen van dit talentship?

Met uitgebreide lessen over de verschillende onderwerpen en softskill-lessen is het een extra stukje ontwikkeling geweest richting mijn huidige functie. Wat het traineeship leuk maakt is dat je alles mag uitproberen. De meeste opleidingen bieden de theorie, zonder dat je er concreet mee aan de slag gaat. De praktische hands-on ervaring van het talentship sloot mooi aan op mijn functie bij Paddle. Gezien ik nu ook de vrijheid krijg om dingen uit te proberen.

Je neemt tijdens het traineeship ook deel aan de intervisiemomenten waarbij je ervaringen en problemen bespreekt met collega-trainees. Hoe heb je dit ervaren?

Mijn traineeship bestond uit een groep van 14 trainees, waarvan het merendeel werkzaam was in de verzekeringsbranche. Ik merkte dat ik binnen mijn organisatie in tegenstelling tot collega-trainees sneller beslissingen kon nemen, doordat de grootte van mijn team bij Paddle kleiner was. Hierdoor kon ik het voortouw nemen om met hele andere ervaringen vanuit Paddle te komen. Het is heerlijk om in een gemotiveerde groep vanuit verschillende invalshoeken binnen organisaties te praten. Ik heb dat als grote meerwaarde ervaren en er veel van geleerd!

Tijdens het talentship dien je als trainee een online marketingplan te schrijven voor jouw organisatie. Hoe was de samenhang van de leerstof en je online marketingplan?

Afhankelijk van de leerstof plaats je de opgedane kennis met je plan in een ruimer kader. Voor het talentship was ik bijvoorbeeld niet echt bekend met video-marketing. Nu heb ik ook echt gezien hoe het te implementeren in een strategie. Je sprak er ook over met andere trainees om ‘het grotere plaatje’ te zien. Het marketingplan vormt nog steeds een mooie leidraad voor mijn werkzaamheden. Het zorgt voor een ‘helikopterview’ van het bedrijf waardoor het geweldig is om dat verder uit te werken.

Wat is voor jou de meerwaarde geweest van dit traineeship?

Voor mij was dit het gevoel om volledig uit mijn comfortzone te stappen. Ik hou ervan om nieuwe dingen te ontdekken. Ik kende Nederland niet goed en zeker niet het op sommige vlakken hogere niveau van online marketing. Nederland staat in vergelijking met België bijvoorbeeld dichterbij de implementatie van dingen zoals voice en bots.

Waarom raad jij het traineeship bij Talentenfabriq aan?

Het talentship geeft je een helikopterview over alle facetten van digital marketing.

Over wat je interesseert en wat minder je ding is. Maar vooral de samensmelting met de softskills vind ik fantastisch. Omdat er op werkgebied veel te weinig meer wordt gedaan.

Het was echt een mooi avontuur!