Ben jij geboren tussen 1995 en 2010? Dan ben jij onderdeel van generatie Z. Een generatie die bekend staat als digitale duizendpoten, wereldverbeteraars, een florerende start-up mindset, diversiteit, onafhankelijkheid, en … dilemma’s. Wil ik wel doorstuderen? Hoe wil ik dat mijn toekomst eruit ziet? Wat vind ik belangrijk aan een werkgever?

Want alles mag en niets moet. Generatie Z is opgegroeid met eindeloze mogelijkheden waardoor keuzes maken lastig is. Als echte sponzen willen ze leren, maar dit ook meteen kunnen toepassen. Op maandag vinden ze content marketing tof, waar ze op woensdag ontdekken dat SEO ook wel interessant is om vervolgens de week af te sluiten met conversie optimalisatie.  

In deze blog neem ik je mee in twee welbekende Gen-Z dilemma’s. We gaan ook kijken naar het gedrag en trends van deze generatie om vervolgens af te sluiten met een traject wat ik als passende oplossing heb ontdekt als mede Gen Z’er. Eerst iets meer weten over mij? Mijn naam is Rosalie Geurts en ik werk als digital marketeer bij Interpolis. Een tijdje geleden heb ik mij al voorgesteld in een andere blog, ben je daar benieuwd naar lees deze dan hier.

#1 ‘Het grote afstudeer dilemma’

Er wordt veel nagedacht over de studiekeuze na de bachelor. De overweging om door te studeren blijkt vaker voort te komen uit pragmatische keuze dan vanuit oprechte interesse. Als je wat onderzoek hebt gedaan naar de keuzes voor na je bachelor ben je er vast achter gekomen dat dit stroef kan lopen. Het aanbod aan fulltime post-HBO masters is klein en/of je zit niet meer te wachten op een (pre-)master traject aan de universiteit.

Een vraagstuk waar ook ik tegen aan ben gelopen. Het was al helemaal uitgestippeld. Ik had mij zélfs ingeschreven voor een master. Door traditioneel geschetste glazen was de formule om omhoog te klimmen in een organisatie alleen mogelijk wanneer ik een master zou afronden. Toch bleef het kriebelen, wou ik wel echt doorstuderen?

Toen ik ging solliciteren bij Achmea kwam ik erachter dat er meerdere wegen naar Rome leiden. Je bachelor diploma laat al zien dat je kundig als starter bent en een vooruitstrevende werkgever zal kijken naar jouw capaciteiten, talent en doorzettingsvermogen. Niet alleen meer naar je papiertje.

#2 ‘Het grote arbeidsmarkt dilemma’

Ook wanneer je al even op de arbeidsmarkt aanwezig bent kan keuzestress spelen. Dit kan zijn doordat je werkgeluk niet optimaal is, of je wat mist in je huidige baan. Maar wat mis je dan precies?

Wij bij Interpolis hebben daar iets op bedacht, namelijk de WerkgelukScan. Meet je score op werkgeluk én krijg je inzicht in de factoren waar je goed op scoort of die jouw aandacht verdienen. Met de aanvullende, praktische tips kan je direct aan de slag om jouw werkgeluk te verhogen. Benieuwd naar jouw score? Bereken hem hier.

Gedrag en trends onder Generatie Z

Wat voor traject je ook hebt doorlopen, je wilt aan de slag bij een werkgever die bij joú past. Ook voor werkgevers is dit belangrijk, gezien Generatie Z steeds dominanter aanwezig is op de werkvloer. Niet gek, gezien wij zo’n 30% van de wereldbevolking representeren. De oudste leden van deze generatie starten nu op de arbeidsmarkt, maken serieus geld en klimmen steeds hoger op de ladder.

Desondanks deze groep stijgt staan we ook bekend als een lastig bereikbare doelgroep waardoor de generaties voor ons soms niet helemaal weten wat ze met ons aan moeten. Niet zo gek dat het aantal onderzoeken hierdoor sterk stijgt. Zo heeft ook Deloitte ondanks een onderzoek gedaan naar de gedrag en trends onder generatie Z. Uiteraard fijn voor werkgevers, maar ook fijn voor werknemers om af te vinken wat jíj nou belangrijk vind.

Onderstaand deel ik met je de belangrijkste resultaten:

  • Carrière ambities: Generatie Z werkt het liefst in sectoren waar ze in hun persoonlijke leven mee te maken hebben, in tegenstelling tot sectoren waar ze niet vaak consumenten van zijn
  • Loopbaanontwikkelingen: Gen Z wil diverse en ondernemende kansen met de veiligheid van een stabiele baan en zal trouw blijven aan een bedrijf mits ze dit kunnen bieden
  • Werkstijlen: Generatie Z geeft de voorkeur aan individuele taken boven team gebaseerde activiteiten, maar ze zullen altijd fysieke verbinding waarderen. Ze geven de voorkeur aan onafhankelijkheid, maar niet aan isolatie
  • Kernwaarde: Deze generatie vormt niet langer een mening over een bedrijf alleen op basis van de kwaliteit van hun producten/diensten, maar nu ook op hun ethiek, praktijken en sociale impact
  • Gedrag en karakter: De gehechtheid van Generatie Z aan sociale media zal gevolgen hebben voor hoe ze met elkaar omgaan en gezien willen worden
  • Diversiteit: Generatie Z definieert diversiteit langs andere lijnen dan generaties ervoor.

Benieuwd naar het hele onderzoek? Lees hier verder.

Een passend traject

Weet je nog toen ik in de introductie schetste dat wij als Gen-Z alle facetten van marketing willen ontdekken? Bij Beeckestijn Business School hoef je niet te kiezen, je mag het allemaal ontdekken in de opleiding tot Digital Marketing Expert. Een post-HBO programma met versnelde ontwikkeling waar je werkt en leert tegelijkertijd. Zo ben je na 18 maanden op de hoogte van A tot Z als digital marketeer. Een traject wat past bij generatie Z door het blended learning programma wat bestaat uit klassikale colleges van vak-experts, maar ook e-learnings en persoonlijke ontwikkeling tijdens onze softskills colleges en coaching sessies.

Voor het Talentship werkt Beeckestijn met werving en selectie bureau Sqillzer. Ben je als aanstormend talent opzoek naar een werkgever? Check hier!

Ps. Heb jij nou zo’n Gen-Z dilemma?

Stuur dan een mailtje naar traineebeeckestijn@gmail.com en wie weet behandelen we jouw dilemma in een volgende blog!

Categories:

Comments are closed